måndag 25 december 2017

Kl är nu 10.20. Jag har som vanligt varit igång sedan 06. Senaste dagarna har det blivit yoga istället för gymmet. Fantastiskt att väcka kropp och sinne till fågelkvitter och havets brus. Solhälsningarna kommer till användning for real eftersom solen verkligen går upp så att jag ser det😁 Hemma är det ju liksom bara mörker så här års.

Dagarna har varit otroligt varma. Dagen innan julafton var vi till Rayong en sväng för att fixa julklapp till varandra. 200 baht fick det kosta. Snurrade inne på Tesco och som vanligt så blir alla helt sopslut och barnen hatar varandra. Urban lovade att det kommer bli ett bestämt nej! om frågan ställs igen om att åka till Rayong.

Nåväl, julafton kom och barnen var lite smånere eftersom det inte kändes som julafton. Det var runt 30 ute hela dagen. Julklappar byttes. Jag fick örhängen av Engla, Engla fick t-shirt och ansiktsmask av Isak, Isak fick pennor och en doftgran av Urban, Urban fick en t-shirt av Jouline, Jouline fuck en fluffig nalle av Linnea, Linnea fick en mascara och ritblock av mig.

Vi åkte tsm med Gerd o Rune till sk djungelrestaurangen vid 17. Verkligen ett trevligt ställe med mkt att titta på och servicen är på topp.

God mat och Linnea blev firad i förväg på sin 9 årsdag. Fruktfat med glass med ” Happy birthday”. ❤️

Vi åkte hemåt vid 20. Gick ner till Ranpan-strandrestaurang en sväng för att kolla läget. Ett avslaget party med thailändsk sång på scenen. Urban fick igång Linnea och Mark som var där och snart var karaoken ett faktum. Urban deltog inledningsvis och till slut hade Linnea och Mark tagit över scenen. Vi lämnade stället med falsksång av ”guldbruna ögon” i ryggen.

Igår var alla väldigt trötta och stranden lockade inte lika mycket som den brukar. Vi fick så vi teg dagen innan eftersom värmen var helt outstanding och vi badade och solade nästan hela dagen innan restaurangen.

Igår eftermiddag åkte vi in till Ban Phe och spenderade flera timmar på marknad efter att vi först besökt typ Ö o B. Tjejerna shoppade friskt. Smink och kopior på väskor o T-shirts. Själv var jag nig mest intresserad av all konstig mat men det ör svårt att gå och strosa med 6 personers viljor och behov.

På kvällen, runt 19, gick vi till Jeeds restaurang för att äta middag med Gerd och Rune. Blev lite av en flopp då vi fick vänta nästan 2 timmar på maten och när den väl kom fick Jouline Carbonara istället för Bolognese, Linneas pannkaka var inte god och Englas kyckling med cashew för stark. Personalen fattade inte ett ord engelska och Jeed verkade vara ensam i köket. När Urban försökte förklara att Jouline fått fel men att det var okej ändå samt att Engla ville ha en mildare kyckling m cashew (som påpekades vid beställningen inledningsvis) så blev det total kaos. Vi hörde hur damerna skrek inifrån köket och efter mkt om och men kom det ut en tallrik till Engla... med Carbonara. Det slutade med att Jeed kom ut, superstressad ”I’m so solly” English no good”.

Vi gjorde ett nytt försök och förklarade att maten till Engla skulle tas med eftersom vi inte orkade sitta kvar längre. Jag och småtjejerna gick till hotellet och till slut kom resten av gänget. Engla konstaterade att de glömt att ha i cashewnötter i Kyckling med cashewnötter som hon fått med sig hem. Suck. Engla åt en kall majskolv från marknaden.